A fost sau n-a fost (12:08 East of Bucharest) ~ Ultimele Filme vazute de DANEZIA

29 mai, 2006

A fost sau n-a fost (12:08 East of Bucharest)

Citeste cronica acestui film (dupa vizionare)... aici


Pentru un singur post..., o sa imi incalc propriile reguli si o sa spun cate ceva despre un film pe care nu l-am vazut insa care ma face sa ard de nerabdare....

Nu de alta dar nu in fiecare zi, un film care vorbeste despre orasul natal castiga doua premii la Cannes. Nu in fiecare zi un film cu un buget de 200.000 de dolari, un lung metraj de debut reuseste sa impresioneze atata lume, iar din review-urile pe care le-am citit cred ca regizorul Corneliu Porumboiu a dat lovitura.

Pare ciudat insa Vasluiul, arhetipul orasului de provincie in care niciodata nu se intampla nimic se dovedeste a fi o sursa atat de bogata pentru Corneliu Porumboiu, el fiind fundal si sursa nelimitata de personaje si situatii si pentru scurtmetrajele "O calatorie la oras" si "Visul lui Liviu".

Din auzite, filmul are la baza o emisiune de televiziune de acum 5 ani de zile (de pe TVV, televiziunea locala ce trebuie sa aiba vreo 15 ani de la prima emisie), in care se discuta daca a avut sau nu loc revolutia in oras. Proprietarul postului, invita la discutie un profesor de istorie si un pensionar..., in ceea ce este destinat sa devina una dintre secventele antologice ale cinematografiei romanesti. Si desi trateaza o tema serioasa, filmul reuseste sa fie o comedie reusita, ce a smuls hohote de ras din partea publicului si admiratia criticilor straini.

Un film care vorbeste despre oameni cu care ma pot identifica, de teme care m-au framantat si pe mine, si care satirizeaza cu un umor intepator lucruri atat de apropiate... totul plasat in decorul atat de familiar al orasului meu natal, nu poate decat sa imi starneasca curiozitatea.

Iar cu un asa afis..., Uauu! This feels like home, it hits really close!

Nu cred ca o sa am prea mari probleme in notarea filmului, am doar o singura dilema 9 sau 10?.

P.S. Pacat ca ultimul cinematograf din Vaslui a fost inchis anul asta...., sunt pe de o parte mandru de realizarea lui Cornel Porumboiu si pe de alta parte dezamagit de faptul ca putini dintre vasluieni vor apuca sa vada acest film. Ironic nu..., insa atat de specific micului municipiu capitala de judet de la confluenta Vasluietului cu Barladul.

Premiul Camera d'Or (pentru debut), si La Belle Europa Cinema (marele premiul al sectiunii Quinzane des Realisateurs).

2 comentarii:

danezia spunea...

A fost sau n-a fost a castigat si 3 premii la TIFF (Transilvania International Film Festival).

Marele Premiu.
Premiul Publicului.
Premiul Zilelor Filmului Romanesc.

astept cu mare interes si difuzarea acestui film la scara nationala...

Oare cat mai dureaza?

Anonim spunea...

Am mers sa inchiriez cateva filme la Blockbuster si am observat la filmele europene o carcasa cu titlul 12:08 East of Bucharest , ceea ce m-a determinat sa caut filmul; nici macar n-am stiut despre el.Acum astept cu nerabdare sa-l inchiriez pt ca atunci nu l-am gasit ,dar il voi gasipana la urma, desi sunt ...peste ocean.

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.